Inför din resa med oss

För din trygghet:
Resegaranti ställd på Kammarkollegiet.
Maxli Travel Groupe: Organisationsnummer 55 67 13 – 0728

Pass, biljett och bagage
Kontrollera att stavningen av ditt namn på biljetten är densamma i ditt pass – det är resenärens ansvar att detta är korrekt. Du kan nekas ombordstigning om inte uppgifterna stämmer. Påtalas felet för sent kan flygbolaget ta ut en extra kostnad för namnändringen som bekostas av resenären. Kontrollera i god tid före avresan att ditt pass är giltigt för hela utlandsvistelsen. Kraven från olika länder förändras kontinuerligt och säkrast är att ha ett pass som är giltigt i 6 månader efter hemresedatumet. För exakta flygtider, vänligen se din flygbiljett som du får cirka en vecka innan avresa. Ett incheckat bagage på max 20 kg per person är alltid inkluderat i priset. Likaså ett mindre handbagage. Mat och dryck ingår vanligtvis inte under flygresor inom Europa men lättare förtäring och drycker kan köpas ombord.

Incheckning flygplats
Incheckningen öppnar cirka två timmar före avgångstid. Cirka en timme före avgångstid stänger incheckningen.

Ankomst och transfer till hotell
Vid ankomst till destinationsflygplatsen hämtar du ditt bagage och går ut i ankomsthallen där vår representant möter upp. På vissa resor ankommer deltagarna med olika flygförbindelser som kan ha olika tidtabeller. Detta kan medföra viss väntetid i samband med ankomst och hemresa. Beroende på vilken flygförbindelse vår guide är bokad på kan vi inte garantera full guideservice hela ankomst- resp. avresedagen.

In-/utcheckning hotell
Incheckning på hotell sker i regel från kl. 15 ankomstdagen. Utcheckning avresedagen sker i regel senast kl. 10. Om flyget hem avgår på förmiddagen och transfern till flygplatsen avgår före kl. 07.30 hinner man oftast inte att äta frukost på hotellet hemresemorgonen. I dessa fall utgår den inkluderade frukosten.

Bussar på destinationen
På våra flygresor använder vi oss av inhemska helturistbussar och chaufförer. Komforten och utrustningen kan på dessa bussar avvika från våra komfortbussar.

Jourtelefon
När kontoret har stängt under helgen kan du i brådskande ärenden nå oss på följande telefonnummer: 076-8470900

Pass
Till samtliga våra resmål erfordras giltigt pass. Ha passet tillgängligt i handbagaget. Kraven från olika länder förändras kontinuerligt och säkrast är att ha ett pass som är giltigt i minst 6 månader efter hemresedatum.

Visum
På några av våra resor utanför Europa krävs visum, se under ”Bra att veta” på respektive resa på vår hemsida. För icke svenska medborgare kan det krävas visum i vissa länder, som själva ansvarar för att detta kontrolleras och efterlevs. Hör med det berörda landets konsulat eller ambassad.

Vaccination
För utomeuropeiska resor rekommenderar vi att du tar kontakt med din vaccinationscentral.

Färjeöverfarter m.m.
Under respektive resmål finner du uppgifter om vilka färjeöverfarter som används under din resa. Ibland kan det dock hända att vi p.g.a. oförutsedda händelser som t.ex. tidtabellsändringar, trasiga färjor eller överbokning från rederiernas sida får åka en annan färjeförbindelse. Det kan även hända att passagen över Engelska kanalen av samma anledning ändras från färja till tunnel eller tvärtom. Under högsäsong kan det hända att vissa resor åker över Stora Bältbron i stället för färja till Tyskland.

Värdesaker
Vi rekommenderar våra resenärer att använda deponeringsfack för pengar och värdesaker och aldrig låta dem ligga framme väl synliga på rummet. Lämna heller inga värdesaker i bussen. Koboltresor tar inget ansvar för pengar eller värdesaker vid stöld. Har du tecknat en separat reseförsäkring slipper du självrisken.

Förseningar
Vid olyckliga omständigheter kan förseningar uppstå, både när det gäller buss-och flygresor. I händelse av förseningar utgår ingen kompensation från Koboltresor och du ersätts inte för förlorad arbetsförtjänst eller semesterdag, inte heller för missade anslutningar som inte ingår i paketresan, taxiresor, hotellkostnader eller liknande. Då förseningar kan förekomma uppmanar vi dig att ha god marginal om du har bokat egna anslutningsarrangemang. Tänk på att alltid ha en heltäckande reseförsäkring.

Måltider
Halvpension innebär i regel frukost samt middag. Frukost innebär om inte annat anges s.k. kontinental frukost, bestående av kaffe/te, smör, bröd och marmelad. Vi försöker erbjuda en mer rejäl frukost än så och därför serverar de allra flesta av våra hotell förstärkt frukost, med extra pålägg eller t.o.m. frukostbuffé. Vid halvpension ingår ej måltidsdryck, den betalas direkt på plats.

Önskemål om specialmat
Den som av medicinska eller andra skäl behöver annan kost än den ordinarie som ingår i resans pris meddelar detta vid bokningstillfället samt under den första dagen till guiden som försöker ordna alternativ mat. Vi hoppas på förståelse för att det ibland kan vara svårt att tillgodose alla önskemål, dels därför att hotell och restauranger utomlands inte serverar lika varierad dietkost som i Sverige. Vi kan inte garantera att den önskade specialkosten kommer att serveras under resan. Glutenintoleranta rekommenderas att ta med glutenfritt bröd under resan.

Resenärer med funktionshinder
Våra bussar är inte utrustade med lift eller liknande. Eventuellt funktionshinder ska meddelas i samband med bokning så att vi kan hjälpa till vid val av resa och kunna avråda från olämpliga resmål. Bussresor kan ofta vara svåra för funktionshindrade och tyvärr är få hotell i utlandet anpassade för resenärer med funktionshinder. Vi rekommenderar alltid resenärer med funktionsnedsättningar av olika slag som inte klarar sig själva att ta med någon på resan som kan hjälpa till med det praktiska, eftersom våra guider måste tänka på samtliga resenärer och inte kan ägna alltför mycket tid åt en enskild resenär.

Kvarglömda saker
Koboltresor tar inget ansvar för att kvarglömda saker återfinns, men vi hjälper dig gärna att efterlysa det du glömt mot en expeditionsavgift på 300 kr plus eventuella portokostnader. Avgiften tas ut även om den efterlysta saken inte återfinns. Efterlysningen bör ske snarast efter hemkomst till Koboltresors kontor på telefon 076-8470 900. Upphittade saker förvaras på kontoret i två månader, varefter de skänks till välgörande ändamål.

Allmänna resevillkor
Dessa allmänna resevillkor samt arrangörens särskilda resevillkor är del av avtalet. De allmänna resevillkoren är överenskomna mellan Researrangörsföreningen i Sverige och Konsumentverket den 1 september 2014. Särskilda resevillkor anges med kursiv text. Om resevillkoren är motstridiga gäller de allmänna resevillkoren såvida inte de särskilda resevillkoren är mer förmånliga för resenären. Arrangör för resorna är Maxli Travel Group AB, organisationsnummer 556713-0728, med säte i Malmö.

Läs mer om ”Allmänna och särskilda villkor för paketresor” här >>